Ajankohtaista

HYVÄT ASIAKKAAT!

Ma-pe avaamme apteekin riskiryhmiin kuuluville jo klo 8.00. Turvallisen asioinnin varmistamiseksi rajoitamme tarvittaessa asiakkaiden pääsyä liiketilaan ensimmäisenä aukiolotuntina.

Haluamme tehdä parhaamme tarjotaksemme riskiryhmään kuuluville asiakkaille mahdollisimman turvallisen asioinnin vallitsevan poikkeustilanteen aikana.

Suosittelemme muita asiakkaita jättämään asioinnin myöhempään ajankohtaan.

KIITOS YHTEISTYÖSTÄ!

Miten toimia, jos epäilee koronavirustartuntaa?

Jos  sinulle tulee äkillisen hengitystieinfektion oireita, kuten kuumetta, yskää tai hengenahdistusta, toimi näin:

Pysy kotona ja ota yhteyttä terveydenhuoltoon puhelimitse. Saat ohjeet hoitoon hakeutumisesta. Soittaminen on tärkeää siksi, ettei mahdollisesti sairastunut henkilö tartuttaisi muita.

Estä viruksen leviäminen hyvällä käsihygienialla ja oikealla aivastustekniikalla.

THL:n sivuilta löytyy jatkuvasti päivittyvää tietoa koronatilanteesta: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19

 

Terveyskeskuksen koronaneuvontapuhelin on avattu

Kempeleen terveyskeskukseen on avattu 19.3.2020 uusi koronaneuvontapuhelin. Neuvontaa antaa terveydenhuollon ammattihenkilö. Palvelu perustuu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivujen sisältöön. Neuvonta on tarkoitettu ensisijaisesti henkilöille, jotka eivät voi hakea tietoa internetistä. Palvelussa ei saa neuvontaa lakiasioissa tai terveyteen liittyvissä asioissa kuten akuuteissa oireissa.

Neuvonta puh 040 619 5538, ma – pe klo 8–15.

Kysymyksiä voi lähettää myös tekstiviestinä. Tekstiviestipalvelu on tarkoitettu henkilöille, jotka eivät esimerkiksi kuulovamman tai muun syyn vuoksi voi puhua puhelimessa.

Valtakunnallinen koronaneuvontapuhelin

Valtakunnallinen neuvontapuhelin palvelee numerossa 029 553 5535 arkisin kello 8–21 ja lauantaisin kello 9–15. Numerosta saa yleistä tietoa koronaviruksesta, mutta ei terveysneuvontaa eikä ohjausta päivystyksellisissä akuuteissa oireissa.

Kansalaisten koronalle altistumisen tai koronainfektion oireiden itsearviointiin tarkoitettuja sähköisiä työkaluja

Jos tarvitset muuta terveysneuvontaa tai -ohjausta

Terveyskeskuksen henkilökunta antaa yleistä terveysneuvontaa:
Vastaanoton kiireetön ajanvaraus puh 08 5587 2140 ma-to klo 10.00 -16.00 ja pe 10.00 -15.00

Akuuteissa oireissa ota yhteyttä terveyskeskukseen:
Vastaanoton kiireellinen ajanvaraus puh 08 5587 2102 ma-to klo 8.00 -16.00 ja pe 8.00 -15.00

Henkeä uhkaavassa hätätilanteessa soita aina hätänumeroon 112.

Noutoapteekki

Voit noutaa tilaustuotteet noutoautomaatista, joka sijaitsee apteekin sisäänkäynnin vieressä. Noutoautomaattia pääsee käyttämään K-supermarket Kempeleen aukioloaikojen puitteissa. Kysy lisää apteekistamme!

SÄHKÖINEN VALTUUS APTEEKKIASIOINTIA VARTEN

Mistä on kyse?

Kyseessä on sähköinen valtakirja, jolla voit valtuuttaa toisen henkilön asioimaan puolestasi kaikissa suomalaisissa apteekeissa. Tästä on etua silloin, kun et itse pysty hoitamaan asioita esimerkiksi sairauden, ulkomaanmatkan tai muun esteen vuoksi.

Valtuuttamasi henkilö ei tarvitse apteekissa Kela-korttiasi tai potilasohjettasi. Riittää, että hän kertoo asioivansa puolestasi, todistaa henkilöllisyytensä ja antaa henkilötunnuksesi.

Toisen puolesta voit jatkossakin noutaa reseptilääkkeitä myös ilman sähköistä valtuutta. Tällöin asioijalla on oltava mukanaan potilaan Kela-kortti tai potilasohje.

Miten annan valtuuden?

Voit antaa sähköisen valtuuden Väestörekisterikeskuksen Suomi.fi-verkkopalvelussa kirjautumalla palveluun omilla pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai henkilökortin kansalaisvarmenteella. Toisen valtuuttamiseen tarvitset hänen nimensä ja henkilötunnuksensa.

Valtuuttamallasi henkilöllä on apteekissa oikeus:

  • noutaa reseptilääkkeitäsi
  • uusia reseptejäsi
  • tarkistaa Kela- ja reseptitietojasi sekä lääkkeisiin liittyviä etuustietojasi
  • mitätöidä reseptejäsi
  • pyytää yhteenvetoa resepteistäsi

Valtuus on voimassa kaikissa apteekeissa valtuuttajan valitseman ajanjakson, korkeintaan 25 vuotta.

Alaikäisen lapsen huoltajan ei tarvitse tehdä sähköistä valtuutusta. Lailliset huoltajuustiedot tulevat apteekissa näkyviin automaattisesti väestötietojärjestelmän tiedoista. Apteekissa huoltajan on tiedettävä lapsen henkilötunnus.

Miten toimin, kun asioin sähköisellä valtuudella toisen puolesta?

Kerro apteekissa, että asioit valtuutettuna toisen henkilön puolesta ja anna hänen henkilötunnuksensa. Toisen puolesta asioivana henkilöllisyytesi tarkistetaan apteekissa. Tunnistamisvälineeksi käyvät passi, henkilökortti ja ajokortti. Kela-kortti ei käy henkilöllisyyden osoittamiseen.

Apteekki tarkistaa sähköisesti valtuuden voimassaolon. Voimassaolevan valtuuden myötä apteekki saa käyttöönsä kaikki asioinnissa tarvittavat tiedot reseptikeskuksesta ja Kelasta.

Jos kohtaat puolesta asioinnissa ongelmia, ota yhteyttä Kansalaisneuvontaan (kansalaisneuvonta.fi). Apteekin ei ole mahdollista vaikuttaa Suomi.fi-palvelun välittämiin tietoihin.

Apteekin henkilökunta antaa mielellään lisätietoja sähköisestä valtuudesta. Lisätietoja löydät myös Suomi.fi-palvelusta.

Vuosiomavastuu

Tieto lääkkeiden vuosiomavastuun eli lääkekaton täyttymisestä siirtyy välittömästi Kelasta apteekeille 1.1.2020 alkaen. Asiakkaan ei tarvitse enää hakea Kelasta lisäkorvausta lääkekaton ylittävästä ostosta.

1.1.2020 alkaen korvatuista lääkkeistä maksetut omavastuut näkyvät apteekeissa ja Kelan asiointipalvelussa ajantasaisina. Muutos on merkittävä paljon tai kalliita lääkkeitä tarvitsevan kukkarolle. Aiemmin asiakkaan piti hakea Kelasta jälkikäteen korvausta siitä lääkeostosta, jonka myötä lääkekatto täyttyi, mutta nyt asiakas saa korvauksen heti apteekissa.

Vuonna 2020 lääkekustannusten omavastuu on 577,66 €  kalenterivuodessa. Mikäli vuosiomavastuu ylittyy, asiakas maksaa loppuvuoden ajan jokaisesta korvattavasta valmisteesta 2,50 euron omavastuun.